Misstag


 Man hoppas ju ändå någonstans att man lär sig av sina misstag. Så att inte hela livet bara blir en lång upprepning av misstag som man redan har begått. Jag tror att männskligheten som ras är ganska så dålig på att lära sig av misstag. Fast jag tror att det, som de flesta andra globala problem, bottnar i att vi som individer aldrig lär oss. Ibland är det som om vi glömmer bort att det faktiskt är vi individer som utgör samhället. Det är inte "de andra" eller något stort och okänt som är samhället, det är vi. Och då känns det ganska så självklart att ifall vi inte kan hantera problem ens på vår egen privata nivå, hur ska vi då lyckas som samhälle. Nej, jag är därför helt för personlig utveckling. Och personligt ansvarstagande för minskad upprepning av onödiga misstag. Någongång måste vi ju börja lära oss. Och jag tycker att nu verkar vara en ypperlig tidpunkt att börja. Så jag gör det enda som man kan göra för vår värld, och det är att ta ansvar för sig själv, sina tankar och sitt handlande. Självklart så är jag människa och kommer att göra fel, missberäkna och ha bakslag, men det betyder inte att jag tänker ge upp. För när jag dör så kommer jag med största sannolikhet inte ha förändrat världen något nämnvärt, men jag kommer i alla fall lämna det här livet med vetskapen om att jag har försökt och gjort mitt bästa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0