sex och samlevnad


 Lyssnar på ett program på P1 om ungas sexvanor och könssjukdomarnas spridning. Det verkar som om problemet är jämställdhet. Helt plötsligt har tjejerna tröttnat på att vara pryda morsor som kiper med benen och tvingar på killarna kondomer.
 En sakkunnig kvinna pratade om att sex har blivit frånkopplat från kärlek. Men har det inte alltid varit så. Särskilt bland män. Men kvinnorna har haft hela sin heder i att vara oskuld och att vänta på den rätta. Nu börjar tjejer få tänka som killar och då uppstår problem.
 Man måste lyfta in genusperspektivet i flera frågor, för det påverkar nästan allt.
 Sen tycker jag inte om synen på ungdomar som förmedlas. Som om de är skyldiga till det samhälle de lever i. Om man inte får lära sig att ta hand om sig själv och sin kropp så är det väl ganska så självklart att man inte gör det. Det är de vuxnas ansvar att klamydia sprids som en löpeld genom landet, inte bara ungdomarnas. Självklart måste de ta ansvar för sina handlingar, men det är faktiskt någon som måste lära dem att ta ansvar också.
 
 Känner att jag är lite för trött i huvudet för att skriva om djupa grejer. Men jag fick ur mig lite i alla fall.
 Nu har jag anmält mig til lite kurser på Göteborgs universitet till hösten. Får se om man får läsa något roligt. Typ genusvetenskap eller praktisk filosofi.

 Om någon undrar så kan jag upplysa om att jag fortfarande är väldigt trött men att jag planerar att gå och lägga mig halv tio ikväll och sova ikapp lite.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vänta nu, tycker du det är fel att tjejer får ha sex som de vill, likt killar?

2008-04-09 @ 21:02:17
Postat av: Elin

Nej, jag tycker att det är självklart att tjejer ska få ha sex på samma villkor som killar. Förlåt om jag inte var riktigt tydlig med det, men det var det jag försökte förmedla.

2008-04-09 @ 22:24:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0