Penispengar


 Jag sitter och läser om möjliga framtida yrken och blir så sjukt arg och besviken när jag svart på vitt får sanningen kastad i ansiktet. Män har högra lön än kvinnor. Jag har alltid vetat det, men på något vis blev det extra tydligt när jag tänkte på mitt framtida yrkesliv och insåg att det med största sannolikhet kommer att hända mig. Jag kommer ha en manlig kollega som, utan att vara med kvalificerad eller bättre på sitt jobb, kommer att få fler tusenlappar enbart på grund av att han är man. 
 Och det handlar inte bara om lönen. Om jag får en dotter kommer hon att systematiskt förtryckas hela sitt liv, till den milda grad att hon faktiskt finner sig i att ha sämre lön. Vilket förstås även gäller för mig även om jag inte riktigt vill inse det.
 Vi lever i olika världar enbart på grund av vilket kön vi har. Och jag vet att det är svårt att se, både som kille och som tjej. Men det ändrar inte på faktumet. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0