Under ytan...


 Jag vet egentligen inte varifrån jag hade fått idén, men av någon oförklarlig anledning så hade jag tänkt mig att det här med genuskunskap var ganska så enkelk. Kvinnor, män, lite förtryck, och några enkla lösningar. Men det var bara ett bevis på min okunskap. Genusvetenskapen är no bit of kaka. För innan man kan reda ut det här med kvinnor och män så måste man ju gräva lite i vad kvinnor är. Om kvinnor överhuvudtaget existerar. Om det finns någon essentiell kvinnlighet. Och vad är en människa? Vad är ett jag? Har vi ett essentiellt jag? Är heterosexuell någonting man är eller någonting som man väljer att vara?
 Vi läser om gueer.
 Vad innebär det att ha ett visst kön?

Jag läser ju en grundkurs i genusvetenskap, så det känns mest förvirrande. Man får en massa konstiga fakta, åsikter och konstigheter inkörda i hjärnan, men man hinner aldrig sortera. Men det är sjukt roligt. Det bästa är att man får ifrågasätta sina föreställningar om verkligheten. Jag tycker att man gör det alldeles för lite på grundskolan och i gymnasiet. Det är mycket som bara "är", oifrågasatt. Vi problematiserar inte tillräckligt.
 Det är min åsikt. Just nu. Har en tendens att ändra på sig stup i kvarten de där åsikterna...

 I övrigt så har jag varit på kören precis och övat låtar som vi ska sjunga med Uno Svenningsson i oktober. Jag är väl inget Uno-fan direkt, men det var kul ändå. Vi fick lyssna på skiva samtidigt som vi satt med noter med stämmor på och en hel låt så satt alla i alten(inkl Elin) och försökte hitta rätt toner. Alla är ganska körvana så det kändes väldigt konstigt att vi inte riktigt lyckades få till det för det var inte så svåra saker. Men det blev mest pannkaka. Efteråt så bad vi att få gå igenom vår stämma, och då fick vi reda på att vi hade melodin... Haha. Det är man inte van vid.

Nu ska jag gå och äta något och imorn så ska jag ringa CSN för jag har fortfarande inte fått pengar och det börjar bli Väldigt tomt på kontot... Morr...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0