Här och nu

Det var längesedan, jag ber om ursäkt. Har precis kommit hem ifrån kören och sitter med en blodgrape och ett stycke dator framför mig. Jag vill så gärna dela med mig av ett stycke ur en bok jag precis har börjat läsa. Den heter Mindfullness - ögonblickens under och är skriven av Thich Nhat Hanh.
"Om man bara tänker på den väntande tekoppen när man diskar, och alltså skyndar på för att få disken undanstökad, som om den vore ett störningsmoment, då "diskar man inte för att diska". Man kan inte ens säga att man är vid liv under den tiden, för man är komplett oförmögen att se livets mirakel om man står där vid disken och tänker på annat. Kan man inte diska, kanske man inte ens kan dricka sitt te. För när man väl har satt sig att dricka sitt te, kommer man bara att tänka på en massa annat, knappt medveten om temuggen i sina händer. På så vis sugs man in i framtiden - och blir oförmögen att verkligen leva helt närvarande en enda minut av sitt liv."
Hur mycker gör vi inte varje dag för att det ska bli undanstökat? Hur många är inte dessa störningsmoment som kommer i vägen och tar upp vår dyrbara tid? Alltid denna framtid som väntar och lockar med sina oskrivna blad och löfte om lycka. Om bara.
Det är som det är, just nu. Du är som du är, just nu. Det är aldrig för tidigt eller för sent att lägga märke till nuet.
Det är så enkelt och samtidigt så svårt. Men det är bara att börja om. Varje dag och varje stund som man finner sig själv vara någon annanstans än där man faktiskt är.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0